Nederlandse studenten in Rusland

dinsdag 27 juli 2010

In Russia you sue the government!

Zoals jullie misschien wel hebben gehoord hebben wij hier in Moskou enorm last van een hittegolf, elke dag worden er records gebroken. Je moet je dan toch een beetje aanpassen dus dat betekend 3x per dag douchen onder de koude douche en heel veel drinken. Op dinsdag en donderdag beginnen wij sinds kort om 8 uur 's ochtends met de lessen inplaats van om 9.30. Wel vroeg opstaan maar dat heeft wel als gevolgd dat ik, als het echt heet zit, lekker rustig in mijn kamer zit met alle ramen en deuren open zodat je er toch niet zoveel van merkt.

Op straat merk je er des te meer van. Bussen zijn gebouwd op de winter en dat betekent dat als het buiten +38 is, het in de bussen een graad of 43/44 is. Als ik naar mijn favourite Uzbeek ga (aan het eind van de straat) is dat een enorme hete reis. Gelukkig heeft deze man in de gehele eetzaal 4 airco's aanstaan, lekker afkoelen dus. Verder doen bedrijven als Unilever goede zaken, elke supermarkt heeft minstens 3 diepvriesers staan en ook straatverkopers van drank doen goede zaken.

Wat minder is dat we intussen warm water hebben maar dat heeft wel als gevolg dat de buizen in mijn badkamer warm zijn... het lijkt wel een badhuis. Daarom die deur ook maar weer open. Nog iets anders zijn de "tropische" "stormen" die aan het einde van de dag langskomen. Afgelopen zondag was het raak, een hoop regen en een hele sterke wind. Nu heb ik 3 deuren in mijn kamer. De eerste is de buiten deur (sleutel nodig), die uitkomt op een klein gangetje waarin de koelkast staat en waar je weer twee deuren kunt vinden (1 ervan geeft toegang tot de badkamer). De andere deur geeft toegang tot het woongedeelte. Nu hebben geen van die deuren een sleutelgat en bij deur 3 (die naar het woongedeelte leidt) hebben ze het niet helemaal goed uitgebeiteld dus die deur kan eigenlijk niet dicht. Nu kwam er afgelopen zondagavond ineens een enorme windvlaag langs, waardoor mijn raam openknalde en deur nummer 3 dus dicht sloeg..... en goed dicht. Ik kreeg die deur dus voor geen meter meer open en ik zat dus opgesloten. Enfin ik trekken en trekken, de deur bewoog niet. Maar ik kon deze bijvoorbeeld ook niet intrappen want het scharnier zat aan de verkeerde kant. Dus ik uit het raam gekeken (ik kijk schuin op de keuken) maar helaas was daar niemand. Dus toen heb ik maar de receptie gebeld en zijn ze met z'n 8'en langsgekomen waaronder twee gymleerkrachten en die hebben de deur letterlijk opengeslagen. Jolijt allom.



Verder las ik de volgende opmerkelijke dingen in de krant:
-Een straat verderop hadden ze per ongeluk de verwarming aangezet.. aaaaaa! Aangezien je dat zelf niet kunt reguleren is dat dus lekker bakken 's nachts. De temperatuur was 56 graden. Dan kan je dus beter op straat gaan slapen.
-Een aantal bewoners van de stad hebben de Russische metro aangeklaagd voor het feit dat er geen airco op de haltes te vinden is. De directeur merkte op dat ze beter de zon voor het gerecht kunnen slepen dan de metro, hij vind het allemaal maar te duur.

Nils

p.s. Het volgende bericht wordt mijn laatste, 4 augustus vlieg ik weer naar huis!

1 opmerking:

  1. Leuke post! Ik zit ff twee weken in NL, aanzienlijk frisser hier kan ik je vertellen ;)

    BeantwoordenVerwijderen